מאמר שפורסם במאי 2022 באחד המגזינים הנחשבים
Journal of pain

יש לפעמים בחיים, שכל מיני מצבים כאלו ואחרים, פוגעים באיכות החיים, מסבים לכאבים כרוניים, ועשויים אף להגביל את אלמנט הניידות שלכם. מצבים שאנו בטוחים שכל אחד מבינכם היה מעדיף להימנע מהם באופן גורף. כמו למשל – התרחיש הבלתי אפשרי של דלקת בגיד אכילס. דלקת שכזאת מציינת לרהבה שינויים של דלקת, או לחלופין תהליך של ניוון בגיד האכילס, אשר עשויים להביא לכדי כאבים קשים מנשוא. תיתכן אף היווצרות של עיבוי ושל דלקת בבורסה הרטרוקלקנאלית העמוקה מסביב לאזור של גיד האכילס, כמו גם של דלקת ברקמה הרכה. הגידים יכולים להיות מזוהים בתור גידי האכילס, ומדובר במחלה שממש איננה סימפטית, ורבים הם שיעשו הכול על מנת להביא לפתרון הבעיה. למרות הטיפול המסור שתקבלו בוודאי מהרופא שלכם, על פי דיווחים רבים, נמצא כי עד כמה שהטיפול הינו אינטנסיבי ומועיל, ההחלמה מדלקת בגיד האכילס יכולה להימשך במשך חצי שנה. חצי שנה של סבל תהומי. כדאי שתמשיכו לקרוא, ותגלו עולם שכולו טוב, עם המגבלות הברורות מאליהן.

מה כדאי שתדעו על דלקת בגיד אכילס?

לפני שנדון ספציפית בכל מה שכדאי שתדעו על דלקת בגיד אכילס, נפשט לכם להלן את הדברים. למי שעדיין איננו יודע דבר וחצי דבר על גיד אכילס, נספר כי מדובר אודות גיד מאוד חזק ויציב, אשר נמצא בחלק האחורי של העקב שלכם. עסקינן אודות גיד, אשר הינו חולק במשותף את השרירים שמכונים סולאוס, ואף גסטרוקנמיוס של השוק, אשר באופן טבעי הינם צמודים לעצם העגל. אין להם כל קשר סינוביאטלי, כפי שיש לגידים אשר נמצאים מסביב למפרק של הקרסול. את גיד האכילס מקיפים רקמה אראולרית, שומנית ורופפת, הווה אומר – רקמה אשר עונה לשם הפרטנון, אשר אפשר באמצעותה ליהנות מתנועתיות במיטבה. אותה רקמת החיבור של הגידים נחשבת בתור היותה סיבית וצפופה, שיש בה קמעה של זרימת דם אינהרנטית. וזאת הסיבה שהגידים לא מפתחים נטייה לכל תהליך דלקתי. כי אם הדלקת שבגיד האכילס חלה מסביב לגיד, ונהוג להדביק לה כינויים, כמו למשל – דלקת הצפק, ולא בהכרח דלקת הגיד. ברמה של החדרה של גיד האכילס יש שני מצבים. אחד מהם הינו תת עורי, והוא מונח באופן שטחי, לשם החדרה של הגיד. ואילו האחר נמצא במצב שכיבה עמוק עד הגיד, בינו לבין המשטח האחורי.

מה הם ההיבטים הקליניים של דלקת בגיד אכילס?

ההיבטים הקליניים שנובעים מן דלקת בגיד אכילס הינם רבים. ישנה אפשרות של סבל מדלקת ששל גיד האכילס, אשר נמצאת בתזוזה תמידית, ככל שגיד האכילס נע בעודכם מכופפים את הגב שלכם, או בצורת כיפוף מסוימת של כף הרגל שלכם. דלקת בגיד האכילס מסבה כאבים עצומים לחולה בה, תוך כדי רגישות יתר ובלתי נסבלת בעליל של הגיד. הפתולוגיה אשר יאבחן הרופא בגיד האכילס שלכם עשוי לחול אף במידה ולא תסבלו בכלל מדלקת בגיד אכילס, לדוגמה. כי אם במידה ויתגלו, לצורך ההמחשה, הפרעות כאלו או אחרות ראומטיות או במטבוליזם. הגיד שלכם עשוי להתעבות ולהיות רך יותר, באם תגיעו למצב של דלקת בגיד האכילס שהינה באופן כרוני. למגינת לבכם, בוודאי. דלקת באזור הרקמה הרכה, אשר סובבת סביב גיד האכילס כרוכה בכאבים רבים, בקרפיטוס של הנעת כף הרגל, בהיווצרות של נפיחות בתפזורת מעל גבי הגיד, כמו גם ברגישות שתלווה אתכם במקום מסוים, בלי כל קשר למיקום כף הרגל שלכם. בורסיטיס רטרוקלקני פוקד עם נפיחות ועם כאבים מקומיים, אשר נעשים ביתר שאת מאחורי גיד אכילס, כתוצאה מהקרנה מהמקום. רגישות שנלווית, תסמינים של דלקת מקומית, וכן התעבות של העור יתגלו בנוכחות של דלקת הרטרוקלקנאלית שהופכת לקבועה למדי. ישנם מצבים, בהיגרם מחלה מערכתית, שאתם עשויים לסבול ממצב דו צדדי. אי אפשר לקבל כל טיפול רפואי, עד אשר הסימפטומים שקיימים יישכחו. בשל כך כי נוצר עומס שוב ושוב של מתיחה, על מנת לסבול מדלקת בגיד אכילס, כי אז יש קשר הדוק לקיומו של גיד ניווני. מיטב המחקרים מצאו כמות בלתי נדלית של גורמים שמביאים להחמרה במצב הדלקת. בשל כך כי לא פשוט להתעלם מהגורמים באבולוציה של הדלקת, יתכן שתיאלצו לסבול זמן רב מכאבים. וזאת הסיבה שהחמרה בדלקת היא מאוד שכילה, מכיוון שיש כמה סיבות שמשפיעות על המצב, כפי שתוארו לעיל.

האם יש קשר מסוים בין דלקת בגיד אכילס, לבין הליך כירורגי של השתלת כליה?

אכן, יש קשר הדוק בין דלקת בגיד אכילס, לבין הליך כירורגי כדוגמת השתלת כליה. למרות שידוע כי הניתוח של השתלת כליה הוא גורם סיבתי, או שהוא נדרש בשל החמרה של השתלת כליה עד עשור. זה אך ברור שיהיו קרעים בגיד האכילס, שיחלו עד לשש שנים בתום השתלת הכליה. אפשר להבהיר את דברינו, בהתבסס על העובדות הבאות – כאשר יש דלקת בגיד האכילס, והמטופל עושה שימוש בסטרואידים. נמצא מתאם מובהק בין תסמינים של דלקת בגיד האכילס לבין מינונים כאלו ואחרים של סטרואידים, בעוד שצריכה גבוהה מהם מן ההיבט הסטטיסטי נצפית כבר בחולי דלקת בגיד האכילס. כולכם בוודאי מבינים, כי סטרואידים מביאים לכדי החלשה של הגידים, בעוד המנגנון חווה סוג של דיכוי בתיקון הגידים שהתנוונו או בקריעה של הגידים, למשל.

שתפו את המאמר
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
מאמרים נוספים
השוואה בין טיפולים שרירים

השוואה בין 2 שיטות טיפול לא פולשני בין גירוי חשמלי דרך עור לגירוי שדה אלקטרומגנטי פועם כתחליף לדיקור ידני פולשני תַקצִיר מטרת מחקר זה הייתה

גלילה למעלה דילוג לתוכן