מאמר שפורסם במאי 2022 באחד המגזינים הנחשבים
Journal of pain

בוודאי, וסביר להניח, כי סבלתם או שאתם סובלים כעת, מדלקת בגידים. ומה שבטוח, שנתקלתם במקורבים אליכם, שנאלצו להתמודד עם דלקת בגידים, עם כל מה שמשתמע מזה. באופן כללי, כדאי שנבהיר, לטובת מי שאינו מבין דבר וחצי דבר בגידים, הגידים הם סוג של רקמות, אשר אמונים על החיבור של השרירים לעצם. יש כל מיני סוגי דלקות גידים, כאשר הנפוצה שבהם הינה דלקת טנוסינובית זיהומית, שבעטיה נוצר זיהום בגיד.

זהו זיהום מאוד שכיח, שקורה בפרט בפרק כף היד או באצבעות, ונדון עליו בהרחבה ממש כעת. מכיוון שיש כמה סוגים של דלקות בגידים, ואי אפשר במאמר אחד לסקור את כולם, בשל אילוצים טכניים, נציג בפניכם את העיקרים שבהם. בשל העובדה, כי מדובר בתופעה רווחת, כדאי שתעמיקו בקריאה, למן התחלת המאמר ועד סופו, ואם יהיו לכם שאלות, נשמח לענות במאמר הבא שלנו.

איזה סוגי דלקות גידים יש? דלקת טנוסינובית במעטפת הגיד

כאמור לעיל, קיימים כמה סוגי דלקות גידים, ונתחיל בסקירה של דלקת טנוסינובית במעטפת הגיד. מחקרים תומכים בדעה הרווחת, כי סוג זה של דלקת בגיד מאפיין מצבים של פציעות, שמאפשרות לחיידקים לחדור לתוך המעטפת של הגידים. מי שחווה את דלקת הגיד הזאת, יסבול מכל מיני סימפטומים, כמו למשל – נפיחות, כאבים, כיפוף מזערי של האצבע במצב של מנוחה, קושי להשתמש ביד או באצבע, ולעתים עלייה בחום. כאשר סובלים מדלקת בגיד מהסוג הספציפי הזה, יש לטפל במקום מבעוד מועד על ידי הליך כירורגי לשם ניקוז הזיהום. המנתח ינקה את החלק הפנימי של מעטפת הגידים הדלקתיים, וזאת על מנת להסיר את המוגלה ואת הנוכחות הלא רצויה של הבקטריות. יתכן שהמנתח יחתוך רקמות שניזוקו, על מנת לאפשר לרקמות האחרות להתאושש ולהבריא. יש מצבים שמספיק ליטול תרופה אנטיביוטית, שמסוגלת למגר את הזיהום הדלקתי. לפעמים האנטיביוטיקה תינתן באמצעות אינפוזיה תוך ורידית. כמו בכל מחלה, יתכן סיבוך של הזיהום, במידה ולא מטפלים בו לאלתר, מה שעשוי להסב לקריסה של הרקמות. במידה וזה קורה, שמא תצטרכו לעבור טיפול של הסרת חלק הגוף שנפגע. כאשר לא מטפלים מראש בסוג דלקת זאת, היא עשויה להתפשט לרקמות אחרות, כמו גם לעבור לזרם הדם. במידה והחום שלכם נמדד ליותר משלושים ושמונה מעלות, או לחלופין שאזור הדלקת נהיה אדום, או שיש לו ריח רע, או שאתם חווים כאבים, קבעו תור, ולכו במהירות לביקור אצל הרופא המטפל שלכם, לפני שהמצב יחמיר ויהיה בכי רע. כמו כן, במידה שתבחינו בנפיחות, בשינויים בצבע העור, בסימפטומים שלא רק שלא השתפרו, אלא שהם החמירו, ובכל סימפטום חדש, אל תזניחו, ותדווחו לרופא במהרה על מצבכם. ויפה שעה אחת קודם.

איזה סוגי דלקות גידים יש? דלקת גיד הפיקה

כאשר מעוניינים לדעת איזה סוגי דלקות גידים? כדאי להכיר את סוג הדלקת בגידים, שמכונה בעגה המקצועית – דלת גיד הפיקה. כבר ב- 1973, היא זוהתה באמצעות בלזינה ועמיתיו. מתארים את סוג הדלקת בגיד הזאת כתוצאה של יתר שימוש כרוני, והיא מיוצגת בכאבים שנמצאים בחלק התחתון של הפיקה. קיימות כל מיני דרגות חומרה שה. במידה ויש עומס על הגיד, המצב עשוי להגיע לכדי החמרה, שבו תסבלו מכאבי תופת אף כאשר אתם במנוחה, והן כאשר אתם אקטיביים. יתכנו שינויים היסטלוגיים של הגיל, אשר מלווים בתהליך ניווני מקומי, בדלקת של גיד האכילס, בקרע מיקרוסקופי, או גם בשינוי מבני. פעם, למרות שהיה נהיר לכולם, כי עודף שימוש הוא הסיבה המובילה להיווצרות הדלקת בגיד הפיקה, אין הייתה וודאות מוחלטת לסיבה שמתרחשת דלקת זאת. כאשר ב- 1985, פרטי ועמיתיו גילו, כי אין קשר לסיבוב השוקה או לצורת כף הרגל, מין או תנוחת הפיקה, אך גילו מתאם חיובי עם חומרה של סימפטומים. ברם, באמצע שנות התשעים של המאה העשרים, נמצאו גורמים בלתי תלויים במתאם עם דלקת מסוג זה. עוד נמצא, כי מי שעוסק קבוע במשחק הכדור עף, הגברים, מהווים את קהל היעד להתפתחות דלקת שכזאת.

איזה סוגי דלקות גידים יש? דלקת גידים במרפק

על מנת להבין איזה עוד סוגי דלקות גידים, יש בנמצא, נסקור את הסוג הבא, שנקרא דלקת גידים במרפק. היא חלה ביד אחת או בשתי הידיים, ומהווה מצב מאוד שכיח, ורבות את הסיבות שגורמות להיווצרותה. באופן עקרוני, דלקת הגידים במרפק עשויה להתפתח בכל מקום בגוף האדם שקיימת בו נוכחות של גידים, ויש עומס ניכר בו. אבל כדאי שניצמד למושא הכותרת, ונדון בהרחבה על סוג דלקת הגידים במרפק. ואלו הם עיקרי הדברים. היא עשויה "לתקוף" בשני מקומות עיקריים. הראשון, בחלק הפנימי של המרפק, כאשר במקרה זה היא מכונה מרפק גולף. השני, בחלק החיצוני של המרפק, ובז'רגון המקצועי היא מכונה מרפק טניס. קיימים תרחישים, שבהם נראו מטופלים שסבלו מדלקת בגידים התלת ראשית, כאשר המשמעות מלווה בכאבים עצומים, אשר מקורם העיקרי חל בחלקו האחורי של המרפק. הצגנו לפניכם את המצבים הכי שכיחים, כאשר בוודאי ברור לכם שדלקת בגידים עשויה להתפתל בכל מקום שיש בו שרירים, אם זה באמה, ואם זה בזרוע, משום מעמס יתר. התוצאה של סוג דלקת בגידים שכזאת, שמתרחשים בה כל מיני שינויים ניווניים, והן מיקרו קרעים בסיבי הגידים, במידה והיא נמשכת זמן רב מדי, ולא זוכה לטיפול המתאים בהקדם האפשרי.

שתפו את המאמר
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
מאמרים נוספים
השוואה בין טיפולים שרירים

השוואה בין 2 שיטות טיפול לא פולשני בין גירוי חשמלי דרך עור לגירוי שדה אלקטרומגנטי פועם כתחליף לדיקור ידני פולשני תַקצִיר מטרת מחקר זה הייתה

גלילה למעלה דילוג לתוכן