מאמר שפורסם במאי 2022 באחד המגזינים הנחשבים
Journal of pain

ההגדרה המקצועית של כאבים כרוניים, מתייחסת לכאבים שמתמשכים יותר מתקופה בת שלושה חודשים. כאשר הסבל מהכאבים הוא בכל רגע נתון, או לחלופין שהוא עשוי לתקוף אתכם ברגע מסוים, ואז להתפוגג כאימת שהגיע. הכאב הכרוני עשוי לפקוד כל אזור בגוף. מטבע הדברים, כאבים כרוניים עשויים להוות מטרד אמתי, שמפר את הסדר היום יומי שלכם. כמו למשל – טיפול אינטנסיבי בעצמכם או בנזקקים לסיוע שלכם, או לחלופין להחזיק מעמד בעבודה קבועה, כמו גם לנהל חיים חברתיים תקינים. הכאבים הכרוניים אף עשויים לגרום לבעיות נפשיות, כגון – הפרעות בלהירדם בלילה, דיכאונות או חרדות, כשלעצמם הם עשויים להחמיר את תחושות הכאבים הכרוניים.

בכך ייוצר מעגל סגור, שממש לא פשוט יהיה לנפץ אותו. הכאבים הכרוניים אינם משתווים לכאבים רגילים, וזאת משום שהם מגיעים כתוצאה משבירת עצם, בעת פגיעה של חתכים פשוטים בעור, וכולי. כאבים שכאלה הינם נקודתיים, והם עוברים עם החלמת מקום הכאב. מאידך, הכאבים הכרוניים נמשכים לתקופה ארוכה יותר, הרבה אחרי תהליך ההבראה, לא תמיד הגורם להם ידוע. במידה ואתם חווים כאבים כרוניים, מומלץ כי תמשיכו לקרוא עד סוף המאמר, ותגלו דרכים חשובים בנדבך של טיפול בכאבים כרוניים.

האם טיפול בכאבים כרוניים באמצעות פיזיותרפיה אפקטיבי בכלל?

בלי כחל וסרק, טיפול בכאבים כרוניים באמצעות פיזיותרפיה מאוד אפקטיבי. מדובר אודות שיטת טיפול טבעית, לצורך העניין, שאיננה פולשנית, לשם טיפול אינטנסיבי וקבוע בכאבים כרוניים. עליכם להגיע לפיזיותרפיסט מקצועי, עם המלצות, שידוע במומחיות שלו בתנועה, ושהוא יהיה מצויד בארסנל מקצועי לטיפול ייחודיים בתסמינים של הכאבים הכרוניים. הפיסיותרפיסט יבחר בתכנית טיפול בהתאמה אישית, לפי הבעייתיות המדוברת, כדי שתוכלו ליהנות מטיפול יעיל ופסיבי הכי מוצלח.

מה הסגולות של פיזיותרפיה כמשאב חיוני של טיפול בכאבים כרוניים?

ועתה נחקור את הסגולות של הפיזיותרפיה, בהיותו משאב חיוני של טיפול בכאבים כרוניים. הסגולה המרכזית ביותר של טיפולי הפיזיותרפיה, באה לידי ביטוי בכך, שהיא מסוגלת לטפל בשורש הבעיה של הכאבים הכרוניים. אחד האלמנטים שיש לזקוף לזכותה, מתבטא בכך שהיא מטפלת בשורש הבעיה, כדי להקל לגמרי על תסמיני הכאבים הכרוניים, ולא רק "לשים פלסטר על פצע פתוח". שמא יותר פשוט לבלוע תרופות מסממות של משככי כאבים, אבל היעילות שלהם נמדדת לטווח הקצר בלבד.

בעוד ההשפעה של מרביתן נאמדת לטווח של חצי יום עד יום שלם, משמע – יש ליטול כל הזמן תרופות, כדי ליהנות משעות חסד ללא כאב. התרופות רק מסוות את הכאב, אך, כאמור לעיל, הן אינן מטפלות בשורש הבעיה, ובהחלט שלא פותרות אותה. ואילו הפיזיותרפיה ממש כן. במפגש הראשוני עם הפיזיותרפיסט הוא יערוך הערכה יסודית, כדי לקבוע את מקור הכאבים הכרוניים, ואיזה טיפול מומלץ בדיוק בשבילכם. מדובר על טיפול שמעמיק בשורש הבעיה, כדי ליהנות מהקלה לזמן ניכר, לעומת, כאמור, לטיפול דרך תרופות, שמטפלות רק באופן נקודתי בבעיה. הפיזיותרפיה אף מסייעת בשיפור של פעילות פיזית. מדובר בתהליך מרתק, שעשוי לגרום לכם להיות יותר אפקטיביים בהתנהלות הכאבים הכרוניים. מפגש שכזה נמשך בין חצי שעה לבין שעה, מה שנותן בידכם לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם הפיזיותרפיסט על מנת לכבוש יעדים. בסיכומו של יום, זאת שיטת טיפול אלטרנטיבית וטבעית, אשר חפה מכל סיכון, ויתרונותיה ברורים לגמרי.

כמו כן, לשיטת טיפול זאת לא נודעות כל תופעות לוואי. הטיפול התומך הזה מציע שירותים נוספים, לרבות – דיאתרמיה, מסג', גירוי עצבי חשמלי, ואולטרסאונד. כל אלו הינם טבעיים לחלוטין, בעלי סיכון מזערי לחוות תופעות לוואי, בפרט אל מול שיטות טיפול אחרות להקלה על כאבים כרוניים, כדוגמת – נטילת תרופות או הליך כירורגי כזה או אחר. מחקרים רבים שנעשו בתחום תומכים בפיזיותרפיה, בכל מה שיש לה להציע למטופלים. על פי מחקר ספציפי שבוצע בתחום, נמצאו ראיות אמינות ליעילות שיטת טיפול זאת בכאבים כרוניים. ביצוע הלכה למעשה של טיפול זה מגובה במחקר מדעי, שנוכחה בו עדות מהימנה של שיפור מרבי של מצב המטופלים.

האם טיפול בכאבים כרוניים באמצעות תרופות עוזר?

יש מצבים, שבהם אין מנוס, והרופא שלכם ימליץ לכם, בתור טיפול בכאבים כרוניים, ליטול תרופות. יש כל מיני תרופות שעשויות להועיל בהקלה של הכאבים הכרוניים, ולהלן נמנה אותם –

  • תרופות כנגד פרכוסים, אשר, למעשה, מונעים התקף של פרכוסים, והם נועדו לשם תמיכה בכאבי עצבים.
  • תרופות כנגד דיכאון, כמו למשל – תרופות נוגדות דיכאון טריציקליות.
  • קורטיקוסטרואידים.
  • תרופות שמקלות על הרפיה של שרירים.
  • תרופות שנוגדות דלקות שאינן סטרואידיות או פרצטמול.
  • ניתן למרוח על גבי העור תרופות מקומיות, שיש בהן מרכיבים של משככי כאבים, או שיש בהם חומקים שיוצרים קור או חום, שמסבים לכדי ההרגעה של המקום הכואב.
  • לפעמים יומלץ לכם ליטול גם תרופות נרקוטיות. בעוד שתרופת האופיואיד עשויה להיות ממכרת. זאת הסיבה שהרופא משתדל לרוב לבחון אופציות שונות לשם טיפול בכאבים כרוניים, בטרם שהוא ממהר להנפיק תרופות נרקוטיות שכאלו.
  • לפעמים יומלץ על שימוש בתרופות הרגעה, על מנת לסייע במצבים של חוסר יכולת להירדם בלילה, או בהתמודדות עם חרדות.
  • אופציה נוספת, היא לקבל רישיון של גראס רפואי. ידועים המקרים שהוא כעזר רב.

מה סוגי טיפול בכאבים כרוניים הידועים?

יש כל מיני סוגי טיפול בכאבים כרוניים ידועים ומוכרים, מי יותר ומי פחות, ולהלן המיטב שבהם –

  • גירוי של עצב חשמל דרך העור – מדובר בטיפול אשר אמון על הספקת זעזועים מזעריים דרך העור. הדחף החשמלי עשוי להקל על הכאבים הכרוניים.
  • חסימה של עצבים – קודם כל, מוזרק חומר הרדמה באזור הכאבים הכרוניים, וזאת על מנת לעמעם את התחושה במקום. חסימה של העצבים עשויה, לעתים, אף לספק מידע של אבחון, תוך כדי זיהוי של מקור הכאבים הכרוניים.
  • קבלת זריקות סטרואידים אפידורליות – טיפול זה כולל זריקה של תרופה כנגד דלקות, הישר למקום שסובב את העצב של עמוד השדרה, אשר נקרא בעגה המקצועית החלל האפידורלי לשם טיפול בכאבים כרוניים, אשר נגרמים כתוצאה מדלקות או מגירוי של שורשי העצב של עמוד השדרה.

איזה סוגי טיפול בכאבים כרוניים של תמיכה נפשית אפשר לקבל?

יש סוגי טיפול בכאבים כרוניים בהיבט של תמיכה נפשית. כמו למשל –

  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי – עסקינן אודות שיטת טיפול שמסייעת לבחור בחשיבה שונה על כאבים כרוניים, אשר מלמדת דרכי התמודדות.
  • ייעוץ – טיפול נפשי באמצעות התנהלות של שיחות, אשר עשוי לסייע בהתנהלות יום יומית של כאבים כרוניים, בפרטי בכאבים פסיכוגניים.
  • ריפוי בעיסוק – באמצעותו לומדים לבצע משימות מדי יום באופן אחר, על מנת להפחית את העוצמה של הכאבים הכרוניים.
  • פיזיותרפיה – למרות שדנו עליה בהרחבה מקודם, יש לציין שהיא מורכבת מתרגילים שמותחים ומחזקים את גוף המטופל, שעשויים לסייע בהפחתה של הכאבים הכרוניים.

האם טיפול בכאבים כרוניים כדוגמת שינוי באורח חיים יכול לסייע בהפחתת כאב כרוני?

טיפול בכאבים כרוניים כדוגמת שינוי באורח חיים בהחלט יכול לסייע בהפחתה של הכאבים הכרוניים. כאשר ישנה עדות של ארבעה גורמים באורח החיים, שעשויים להשפיע על ההתנהלות עם הכאבים הכרוניים, ולסייע במזעור שלהם. ולהלן נציג אותם בפניכם –

  • סטרס עשוי להוות שחקן מרכזי בהתנהלות עם כאבים כרוניים, בשל כך זה משמעותי להשתדל בהמעטה של הסטרס, עד כמה שניתן. כל אדם מסגל לעצמו טכניקות אחרות לניהול הסטרס שמלווה את חייו, אך יש מספר טכניקות, כדוגמת נשימות עמוקות, מדיטציה, או תשומת לב נקודתיות, שמוכחות כאפקטיביות ביותר.
  • פעילות ספורטיבית כוללת השתתפות באימונים בעצימות מופחתת, לרבות שחייה קלה או הליכה לחצי שעה בלבד, אבל מדי יום. היא עשויה לסייע באופן ניכר בהפחתה של הכאבים הכרוניים.
  • היא אף עשויה לעזור בשיכוך של מתח לבני אדם מסוימים.
  • אורח חיים של תזונה בריאה, נועד על מנת להגביר את טיב הבריאות הכללית. אפשרי לנסות דיאטה אנטי דלקתית, בעזרת הימנעות ממאכלים שידועים כגורמים לדלקות, לרבות – פחמימות מזוקקות או בשר אדום.
  • יש חשיבות עליונה לאיכות השינה בלילה. חוסר שעות שינה עשוי להסב לעלייה במשקל הגוף, מה שעשוי להחמיר את הכאבים הכרוניים.

איזה טיפול בכאבים כרוניים יש לרפואה המשלימה להציע?

לרפואה המשלימה יש מנעד רב של סוגי טיפול בכאבים כרוניים, שעשויים להקל על הכאבים הכרוניים לטווח הארוך, ולהלן נביא אותם בפניכם –

  • דיקור סיני, שמשתמש בצרכים קטנים של הגוף.
  • ארומתרפיה – שמשתמשת בצמחים ארומטיים, והן בשמנים אתריים.
  • ביופידבק, אשר מלמדים את המטופל איך להתאים את צורת פעולת הגוף שלו, על מנת שתשפיע על אלמנטים, כדוגמת – מתח של שרירים, דופק או נשימות.
  • טיפול אינטנסיבי שמקורו בהיפנוזה.
  • אימון שנקרא מיינדפולנס, הוא זה שילמד את החולה דרכים להרגיע את עצמו.
  • טיפול בחיות, מוסיקה או כל סוג של אומנות מבורך.
  • רייקי או מגע של הילינג, השימוש במגע נועד על מנת לשנות ולבדל את שדות האנרגיה אשר מצויות בגוף.
  • טכניקות של הרפיה, לרבות – דמיון מודרך או מדיטציה.

האם יש טיפול בכאבים כרוניים שעשוי למנוע כאב כרוני?

על פי המון מחקרים שבוצעו בתחום, עם כל הצער שבדבר, טרם נמצא טיפול בכאבים כרוניים שהוכח מחקרית כיעיל במניעה של כאבים כרוניים, ברמה הכללית. שמא באפשרותכם למנוע סיטואציות מסוימות, אשר יכולות לגרום לכאבים כרוניים. כמו למשל – לחדול מלעשן סיגריות, על מנת להפחית את הסיכונים לחלות בסרטן הריאות. הפרוגנוזה בשביל בני אדם שסובלים מכאבים כרוניים עגומה למדי. נראה כי לעולם הם לא יעברו, אך ניתן למצוא דרכים לניהול מיטבי שלהם, ביחד עם סינרגיה של אסטרטגיות ייחודיות, שטובות לכם. הטיפולים שבהם דנו בהמשך מאמר זה, עשויים להפחית את מידת הכאב של החולים בשיעור של כשלושים אחוזים.

האם יש סוגי טיפול בכאבים כרוניים שיכולים לסייע?

יש בהחלט סוגים של טיפול בכאבים כרוניים שיכולים לסייע, למעט נטילת תרופות, קבלת טיפול תומך ושינוי אורל החיים, עליכם לשמור על עצמכם כראוי. ולהלן נביא בפניכם את הדרכים הקלות שביכולתכם לבצע, על מנת שיסייעו לכם להתמודד נכונה עם כאבים כרוניים, תוך כדי שיפור הבריאות הכללית שלכם. יתכן שחלק מהדברים שיובאו להלן חוזרים על עצמם, אך בזאת אנו מסכמים, למעשה, את המאמר הזה. הסכיתו וקראו היטב –

  • הפסיקו או צמצמו את כמות הסיגריות היומית.
  • תשדלו להימנע מביצוע רב מדי של פעולות. תצרו לוח זמני מדי יום, שבו יופיע סדרי העדיפויות שלכם, והקדישו עת ניכרת לטיפול אינטנסיבי בעצמם, ולמנוחה.
  • תעשו כושר מדי יום.
  • תקפידו על מינימום שמונה שעות שינה מדי לילה.
  • תנהלו את הסטרס שלכם, ואל תיתנו לו לנהל אתכם.
  • צרו קשר עם קבוצת תמיכה לניהול כאבים כרוניים, על מנת שתוכלו ללמוד מהמשתתפים בקבוצת התמיכה התמודדות עם סיטואציות מקבילות לשלכם.
שתפו את המאמר
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
מאמרים נוספים
השוואה בין טיפולים שרירים

השוואה בין 2 שיטות טיפול לא פולשני בין גירוי חשמלי דרך עור לגירוי שדה אלקטרומגנטי פועם כתחליף לדיקור ידני פולשני תַקצִיר מטרת מחקר זה הייתה

גלילה למעלה דילוג לתוכן